fredag den 21. november 2008

84° Nord

84° Nord 
"i kajak nord om Grønland" 


Forlaget skriver

John Andersen og hans 25-årige rejsekammerat Frederik Jacobi rejste i sommeren 1999 totusinde kilometer langs verdens nordligste kystlinie fra Station Nord. De rejste med kajak, men flere steder var det umuligt at sejle, hvorfor de gik med kajakkerne på slæb.
Formålet med turen var dels af
oplevelsesmæssig karakter, men den havde også et videnskabeligt formål, nemlig at registrere bopladser etc fra områdets oprindelige befolkning. Alt blev nedskrevet, fotograferet og filmet. En prisbelønnet film om turen blev produceret af Zentropa og vist på DR.
Man havde hidtil regnet denne rejse for umulig at gennemføre, men med viljestyrke og held lykkedes det for John og Frederik.

Min opfattelse af bogen.

Efter jeg har læst bogen 2 gange...ja du så rigtigt 2 gange..?
Anden gang jeg læste den, har jeg fået meget mere ud af bogen, første gang man læser bogen bliver man tit træt af de lange "gamle" beskrivelser af opdagelses rejsende og deres "primitive" tur rundt om grønland, beskrivelserne gør bogen lang, især når man som jeg bare gerne vil høre om deres tur nord om grønland.

Men for anden gang gav det mening for mig, de gamle turbeskrivelser, historie og optegnelser(og kort) giver mening når man sidestiller det med den tur de er på i dag og hvor "let" det er i dag, de der i gamle dage "opdagede" grønland og optegnede kysten må have haft det meget svært, mange gik til, nogle forsvandt, få overlevede fordi de havde indfødte med på turen, men alt i alt er det er levende bog og læse, flotte beskrivelser og tanker omkring turen.
Men man skal nok have været på Grønland for RIGTIG og kan føle kulden, smerten og de fysiske krav der stilles for en tur som denne.

Kan oprigtigt godt anbefale bogen hvis man er til historie, turbeskrivelse, strabasser og kajak....læs den læs den læs den.

Ingen kommentarer: