lørdag den 23. april 2011

En lille tur halv vejs rundt om Jegindø...

Først et ØV over der var kommet salt på linsen..!!!
Vi var kommet lidt sent afsted og ville egentlig bare padle lidt med bagage i kajakken (hvad der svare til en weekend tur) Planen var at padle og vene om og sove i shelteret på Jegindø,men vi padlede om til mine forældres sommerhus og smuttede ind til kaffe.
Hele turen fra dæmningen og til bøhl spids foregik i en ret strid vind,når vi kom langt nok ind mod land havde vi lidt læ og små bølger,men det kunne vi ikke på meget af turen,flere gange padlede vi i kraftig vind og bølger op til 40-50 cm og heldigvis kom de ret meget lige på kajakken så det var ingen problem.
 Da vi skulle runde bøhl spids var bølgerne omkring 1 meter og knækkede til flotte hvide toppe,det lav
vandet område gjorde bølgerne noget udfordrene,jeg var helt sikker på hvis det var gjort i min gamle kajak SÅ var jeg røget i "baljen".
Nervøsiteten var stor og bølgerne det sammen,men utroligt nok klarede SB sig meget meget bedre end jeg havde forventet,grunden til den klarede sig var pga de 35-40 kg jeg havde pakket sammen,måske lidt mere end jeg ville tage med normalt,men der var vand og mad til 3 dage(mindst) sovepose,telt,kogegrej osv
Kajakkerne var kommet på græs og kort tid efter fik vi slået teltene op og vi var klar til at lave aftensmad? Planen var at vi skulle lave vores egen mad,men mine forældre insisterede på vi skulle spise med(rustikke flutes,flamegrilled steaks,salat og ovenbagt kartoffelmos med ost) så vi takkede ja og kort tid efter sad vi med dejlig mad og et glas kold vin.
 Kl 21.41 havde jeg smidt mig i soveposen,ville lige skrive et par sms'er og opdatere FB,en dag med strid vind,sol og saltvand havde tappet energien og lidt vin til maden havde gjort mig klar til natten.
Kort tid efter sidste sms og status opdatering(kl 22.34) gik jeg kold!
Klokken 5.20 vågnede jeg og ca et kvater senere stod den på morgenkaffe,solen var så småt på vej op,og min mave knurrede, sulten havde meldt sig.
 Ja det var stadig mørkt og det flotte blå lys fra trangiaen var så hyggeligt at se på.
Få minutter efter stod der dmpene varm kaffe klar og jeg kunne komme igang med maden.
 Kaffen var lækker,men UPS jeg havde ikke taget havergryn ind så jeg måtte igang med noget "alternativ" morgenmad,jeg havde nu heller ikke meget lyst til at kravle ud af teltet, trangiaen havde varmet teltet lidt op, fra de 6-7 grader til ca 15-17...DET var ikke så dårligt ;-)
 "Morgenmaden" blev tomatsuppe med grønsager og nudler,heldigvis er jeg på ingen måde kræsen og spiser nærmest alt på alle tider af døgnet..???
 "Morgenmaden" smagte fantastiskog jeg kunne høre Peter havde gang i sin morganmad(øllebrød med flødeskum og sukker)
 Efter morgenmaden tog jeg lige trangiaen ind i teltet og lynede op,hurtig steg temperaturen til 22-25 grader i teltet,det var selv om trangiaen stod på laveste blus.
Jeg tog tøj på og lagde lige og nød varmen i 5-10 minutter inden jeg skulle ud i morgenkulden,lynede lidt op for at se hvordan vejret så ud,"tøserne" havde klaret dagen og natten fint ude på græsset ;-D
Et pat timer senere have vi pakket bilen,det blæste for meget til vi ville på vandet igen, så vi vente kajakkerne hjemad efter en hurtig kop kaffe sammen med mine forældre,vi blev dog budt på "rigtig" morgenmad men takkede nej VI havde jo spist kort forinden.

Det var så min anden tur i min Seabird,den klare sig forbavsende godt i forhold til den gamle kajak,men både Peter og jeg var enige om at turen ville have været voldsom mere spænende hvis de var uden oppakning, om vi havde klaret bøhl spids må ligge hen i det uvisse..??

Ingen kommentarer: