fredag den 3. juli 2009

Man lære imens man er på vandet...??


Efter at have startet min sæson (igen) her i 2009 har jeg erfaret en masse små ting, opdagelserne har jeg erfaret ved at prøve mig frem, eller bare ved at finde ud af det på vandet.

Normalt har jeg kun min pumpe med når jeg er på vandet, men har fundet ud af ved en entring bliver man meget hurtig træt af at pumpe og de mange liter vand der kan være cockpit, vil det tage lang tid at få den tømt, hvis man ikke køre død inden. Derfor købte jeg mig en øse/pøs til 39 kr som skulle være et alternativ til pumpen.
Efter en tur i baljen fandt jeg ud af det er meget nemmere at tømme 90% af vandet ud og de sidste 10% med pumpen og man bruger kun den halve energi.

Efter et par småture med drengene har vi altid smidt vores tørre tøj og den smule oppakning ved vores kakakvogne, men de sidste par gange har jeg pakket det i en vandtæt sæk og puttet den i kajakken, det overraskende (for mig) er at de få kg giver min Kodiak meget mere stabilitet og måske lidt mere fart, måske er det bare indbilning men det føles mere stabilt.

Solcreme med høj faktor er en nødvendighed. (læs mere andetsteds på bloggen)

Ror på min Kodiak er et MUST, roede sidste sidste år uden, med stor besvær.
I år fik jeg den justeret ind og bruger den med STOR førnøjelse når jeg er på vandet, Kodiakén kan roes uden, men pga den store volume er kajakken utrolig vindfølsom og med roret i vandet bliver den utrolig nem i selv god vind, kan forstille mig det er det samme med fleste high volume kajakker..??

Da jeg stadig er meget ny på kajak siden har jeg fundet ud af at bølger skrå forfra eller skrå bagfra er min svaghed, det skyldes nok min relative uerfarenhed og måske fordi DE er vanskelige at ro i...!!

Pagaj valg, prøvede at ro med en Werner Carmano sidste år og fandt ud at vægten og skivning virkelig betyder noget. Normalt ror jeg med en skivet alu /fiberplast pagaj (2008) som er en standart begynder havkajak pagaj, men her i min nye sæson fik jeg mig en Werner Carmano pagaj, de to pagajer tåler ingen sammenligning overhovedet, bare det man kan vælge skivningen er fantastisk og vægten fra alu/plast (ca 1100 gr) til Werner (ca 845 gr) er som nat og dag, alt er bare nemmere med en lettere pagaj og følingen med vandet er bare overlegen.

Ingen kommentarer: